Jia Zhangke

Caught by the Tides

Kína (2024)

caught by the tides, biff, budapest international film festival, Jia Zhangke

Filmleírás

Qiaoqiao és Bin viszályos és törékeny szerelmi története Kínában játszódik, a 2000-es évek elejétől napjainkig. A két főszereplő egymás karjaiban minden pillanatot kiélvezve töltik napjaikat egy buzgó kínai kisváros sápadt útcáin énekelve és táncolva. Egy nap azonban Bin azon kapja magát, hogy új környzetben szeretne szerencsét próbálni és figyelmeztetés nélkül távozik. Rövidesen Qiaoqiao úgy dönt, útnak indul, hogy megkeresse őt… Jia Zhangke több korábbi filmjét végigjárva epikus pillantást vet örök hősnőjére Qiaoqiao-ra és romantikus sorsára. A film egy mélyreható átalakuláson átmenő ország 21. századának első negyedét öleli fel, és új perspektívát kínál a kortárs Kínára, valamint az egyén tapasztalására a viharos érzelmi és társadalmi változások közepette.
Ez a film is a Cannes-i versenyprogramban mutatkozott be, és egy lenyűgöző, félig dokumentumfilm, félig szerelmi történet, amely erőteljes rendszerkritikus szemléletet képvisel. A rendező, Jia Zhangke, az ázsiai újhullám kiemelkedő alakja, és filmjében Kína elmúlt 30 évét foglalja össze, eddig fel nem használt felvételekkel. Az alkotás első fél órája a a kultúrtörténet dokumentarista aspektusaira összpontosít, majd ebből bontakozik ki egy fiatal pár története A film különösen izgalmas azok számára, akik érdeklődnek Ázsia és Kína iránt, és az esztétikai szépség mellett fontos társadalmi kérdéseket is felvet.
Filmhu ajánló: A kínai kisemberek reménytelenségét ragadja meg ez az évtizedeken átívelő, esszéfilmként induló, majd a végére szerelmi drámává érő mű, amit a társadalmi érzékenységéről és éleslátásáról ismert Jia Zhangke (A bűn érintése, Ash is Purest White) rendezett. Az idei cannes-i filmfesztivál versenyprogramjából érkező Caught by the Tides az első egy órában teljesen elengedi a kezünket, inkább emlékeztet egy kiállítási mozgóképes installációra, mint hagyományos filmre. A ’90-es évektől indulva Kína különböző helyszíneit járjuk be az archív és fikciós, egymással legfeljebb lazán kapcsolódó jelenetekben, a háttérben pedig egy férfi és egy nő párkapcsolati kálváriája sejlik fel, leginkább sms-ek formájában. Zhangke ezzel az impresszionista, belesüppedős hangulatfolyammal a közelmúlt történelmének markáns hangulatait igyekszik megragadni: a gyors iparosodással járó gyárépítések, a pekingi olimpiát övező fokozott érdeklődés, majd a jelenbe érve a pandémia életképei elevenednek meg. A filmet eleinte eluraló asszociatív montázsok és lassított felvételek fokozatosan eltűnnek, az utolsó fél órában, amikor napjainkba érkezünk, mintha egy új, letisztultabb, egyenes vonalvezetésű mű kezdődne. Zhangke az emlékezés és a nosztalgia megbízhatatlanságát húzza alá, emellett pedig a Caught by the Tides-ot végigkíséri a keserű tézis: legyen szó akármilyen történelmi helyzetről, hanyatlásról, gyarapodásról vagy krízisekről, az első számú vesztesek mindig az alsóbb társadalmi osztályokból kerülnek ki.

SZEKCIÓ 

Nemzetközi versenyprogram

A Rendezőről

Jia Zhangke

Jia Zhangke kínai rendező, forgatókönyvíró és producer. A Shanxi tartománybeli Fenyangban nőtt fel. A pekingi filmakadémián végzett 1997-ben. Első játékfilmje, a Pickpocket (1998) többek között berlini, puszani és vancouveri filmfesztiválokon nyert díjakat. Hamarosan a nemzetközi fesztiválok ünnepelt sztárjává vált, a Still Life (2006) című filmje elnyerte a velencei Arany Oroszlánt, Jonathan Rosenbaum filmkritikus pedig „a jelenleg legizgalmasabb kínai filmrendezőnek” nevezte. 2015-ben Cannes-ban a teljes munkássága elismeréseként kapott életműdíjat, Jia-t pedig a mai napig a kínai filmesek 90-es években felemelkedő generációjának legelismertebb alakjaként tartják számon. 2017-ben Marco Müllerrel együtt megalapította a Pingyao Nemzetközi Filmfesztivált. A Caught by the Tides már a hatodik filmje, amelyet jelöltek a cannes-i Arany Pálmára. Filmjei gyakran elmossák a fikció és a dokumentumfilm közötti határvonalat, ködös képet festve egy indusztrializálódó keleti birodalomról, amelyben az individuum megkeseredett harcot folytat a regnáló rezsimmel.

VETÍTÉSI IDőPONTOK

November 2, 2024 20:00

jegyek

Nyelv / Felirat

mandarin

angol és magyar

KIEMELT FESZTIVÁLOK ÉS DÍJAK

Cannes Film Festival 2024 (versenyprogram)
Munich Film Festival 2024 (versenyprogram)

További filmjei

Ash Is Purest White (2018)
Mountains May Depart (2015)
Touch of Sin (2013)
Still Life (2006)
Platform (2000)
Pickpocket (1997)

További alkotók és infók

Rendező / Director: Jia Zhangke
Szereplők / Cast: Zhao Tao, Zhou You, Ren Ke, Mao Tao, Zhubin Li, Pan Jianlin, Zhou Lan
Operatőr / Cinematography: Éric Gautier, Nelson Yu Lik-wai
Forgatókönyv / Screenwriter: Jiahuan Wan, Jia Zhangke
Producer: Shozo Ichiyama, Casper Liang
Vágó / Editor: Lin Xudong, Matthieu Laclau, Yang Chao
Zene / Music: Lim Giong
Hazai forgalmazó / Distributor: -
Színes / Colour: színes
perc / min: 111 perc